Kā atvaļinājuma laikā pasargāt un pavairot savu veselību

Vasara – laiks, lai ienirtu dzestrajā ūdenī un laiskotos pludmalē fantastiska iedeguma gaidās, savukārt vakarā baudītu uz grila ceptu gaļu. Tomēr atceries, ka tieši vasarā pieaug traumu un pārslodzes, saaukstēšanās un infekciju risks, organisma dehidrācija, pārkaršana un saules apdegumi.
vasara
Gaļas pagatavošanai uz mangāla ir jāizvēlas tikai un vienīgi svaiga gaļa. Liellopu gaļa, cūkgaļa vai jēra gaļa, kas kādu laiku pastāvējusi saldētavā, uz atklātas uguns pārlieku ātri kļūst brūna, tādējādi maldinot tevi par tā gatavību.

Produktu apstrādes laikā veidojas kancerogēnās vielas. Lai to būtu mazāk, gaļa un zivs ir jāmarinē (šim nolūkam derēs citronu sula un īpašā šašlika mērce vai arī verdošs ūdens ar trim ēdamkarotēm cukura un tikpat lielu daudzumu etiķa). Marinādei var pievienot klāt saspiestus ķiršus – tie ir bagātināti ar antioksidantiem, kas novērš koncerogēnu veidošanos. Neaizmirsti rūpīgi attīrīt grila resti un iesmus – ēdienu paliekās, kas pārvērtušās par oglēm, kaitīgo vielu ir visvairāk.

Aptuveni stundu pirms piknika vērts pārbaudīt, vai ātri bojājošie produkti ir saglabājuši svaigumu (salāti ar majonēzi, ēdieni ar olām, augļu salāti ar jogurtu, deserti uz piena, krējuma vai putukrējuma pamata).

Savlaicīgi gādā par dzeramūdens taru. Lai attīrītu plastikāta pudeli no iespējamām baktērijām un pelējuma, noskalo to ar ūdeni, kurā atšķaidīts 3 tējkarotēm etiķa.

Karstuma laikā palielinās uz sirdi liktā slodze, tāpēc iesakām integrēties ierastajā treniņu režīmā pakāpeniski. Pirmo 3-5 dienu laikā trenējies ne ilgāk par 20 minūtēm, samazinot slodzi divtik, bet tad pamazām atgriezies pie ierastās intensitātes.

Treniņu laikā sirdspukstu režīms nedrīkst pārsniegt 80% no maksimāli pieļaujamā. Ja tas ir noticis, treniņi ir nekavējoties jāizbeidz – iespējams, sākusies organisma dehidratācija.
vasara
Plāno braukāt ar skrituļslidām? Vingrinājumos iekļauj pietupienus uz vienas kājas. Tu iemācīsies noturēt līdzsvaru, un tev izdosies izvairīties no traumām un sastiepumiem. Rokas izstiep sev priekšā, nostājies uz vienas kājas, otru saliec celī uz atvelc atpakaļ. Lēnām, skaitot līdz pieci, pietupies, un tāpat celies augšup, nesaliecoties uz priekšu. Iesāc ar viegliem pietupieniem, pakāpeniski palielinot saliektās kājas leņķi līdz 90 grādiem. Izpildi līdz 10 reizēm ar katru kāju.

Skrituļslidošanas laikā noteikti velc aizsargķiveri un ceļu aizsargus. Iespējams, ir vērts iegādāties jaunus aksesuārus ar lielāku aizsardzības pakāpi. Regulāri pārbaudi slidu darbības stāvokli.

Saule, gaiss un ūdens...

Nepeldies atvērtos baseinos, kamēr nebūsi pārliecināts, ka ūdens tur tik tiešām ir tīrs. Baktērijas mēdz izraisīt sarkano pleķu veidošanos uz ķermeņa – jo īpaši, ja peldies biezā peldkostīmā.

Ieteicams regulāri nogriezt un pulēt kāju nagus – tas pasargās tos no infekcijām. Vakaros apstrādā kājas ar speciālo pretsēnīšu gēlu vai losjonu ar spirtu pamatā. Neatsakies no aizsargkrēma, ja āda jau ir paguvusi noķert iedegumu. Iedegums nepaglābj no A tipa stariem, kas izraisa ādas novecošanos.

Losjona vietā izvēlies saules aizsargeļļu. Saulē āda tiek aktīvi sausināta un losjons iesūcas par ātru. Aromatizētās vannas putas un dušas želejas var nogaidīt līdz ziemai, jo parasti tie ādu ārkārtīgi sausina.

Ja izvēlies tikt vaļā no liekajiem matiņiem uz ķermeņa ar skuvekļa palīdzību, vislabāk to darīt pēc vannošanās vai dušas.

Neaizmirsti par muguru, kas pēc peldēm un ūdens procedūrām ir jānosusina ar dvieli, kā arī obligāti jāattīra ar speciālajiem losjoniem vai skrubjiem.
vasara

Zem lidmašīnas spārna

Tiek uzskatīts, ka mitrums lidmašīnas salonā ir zemāks, kā Sahāras tuksnesī. Ik pēc stundas uzņem 200-250 ml ūdens.

Novelc apavus un piepacel kājas. Tas ļaus atbrīvoties no pietūkumiem un samazināt spiedienu uz gurnu aizmugurējo virsmu. Uzliec zem jostasvietas sarullētu segu, zem kakla – īpašo skavas formas spilvenu.

Drošība

Noskaidro, kāda ir epidemioloģiskā situācija valstī, uz kuru dodies. Iespējams, lai vēlāk nenāktos ārstēties no kādas tālajās zemēs paķertās saslimšanas, būs nepieciešams vakcinēties. Konsultējies ar ārstu par to, vai tava imūnsistēma ir iespējamai slodzei gatava. Parasti vaksināciju ieteicams iziet mēnesi-pusotru pirms plānotā brauciena.

Nokļūstot valstī ar karsto klimatu, esi uzmanīgs ar kondicionieri. Biežās un straujās temperatūru svārstības var kļūt par nopietnu saslimšanu un iekaisumu, un pat pneimonijas, iemeslu. Dažas no tām attīstās strauji, dažās dienās vai pat stundās. Vēl karstumā ieteicams būt uzmanīgiem ar atvēsinošajiem dzērieniem ar ledu. Pāris šādu kokteiļu glāzītes – un angīna ir garantēta.

Arī atpūtas laikā centies regulāri uzņemt vitamīnus, kas uzturēs tavu imunitāti un palīdzēs tikt ar atvaļinājuma stresu. Tu taču nevēlēsies lai aklimatizācija ilgst visu atvaļinājuma laiku?

Ja jūti, ka straume tevi aiznes prom, peldi zem 45 grādu leņķa virzienā uz krastu. Ja esi noguris, turpini peldēt pa straumi, tuvāk krastam tā mazināsies, un tu varēsi pasignalizēt glābējiem. Nenogurdini sevi ar cīņu – bieži vien tieši šī iemesla dēļ cilvēki slīkst, kad līdz palīdzībai atliek ne vairāk par 150-200 metriem.

Atstrādā kustības reizēm, ja nogursi vai kājas savilks krampī. Ieņem embrija pozu un peldi uz vēdera, apķerot ar rokām ceļus, ik pa laikam ceļot galvu augšup, lai ievilktu elpu. Šādi var kustēties diezgan ilgi, taupot spēkus.

Ja peldi ar masku un pleznām, nekad necel masku uz pieres. Daudzās valstīs šis žests apzīmē briesmu signālu. Tu vari būt nepatīkami pārsteigts, kad apkārt sastapsi daudzus palīgā skrienošos cilvēkus.

Pirms sēsties pie ūdens motocikla stūres, vērts paņemt dažas braukšanas stundas. Nereti iesācējiem šķiet, ka šādu moticiklu var stūrēt tāpat kā auto. Taču nepieciešamās bez pieredzes var veicināt bēdīgālps rezultātus, par cik bremžu tam nav.

Atstāt komentāru

Komentāri pie raksta parādīsies tikai pēc apstiprinājuma

* Noteikti aizpildi