Rekomendācijas pareizai uztura bagātinātāju lietošanai, lai nostiprinātu imunitāti

Imunitātes nostiprināšana ir ilgstošs, pārdomāts un sarežģīts process. Sabalansēts un pārdomāts ikdienas uzturs, optimāls daudzums fizisko aktivitāšu, kvalitatīva atpūta, izvairīšanās no kaitīgiem ieradumiem un to izslēgšanas no savas ikdienas – šie visi elementi palīdz stiprināt imunitāti. Lai būtu iespējams izvairīties no saaukstēšanās un citām slimībām, īpaši svarīgi ir katru dienu uzņemt sev nepieciešamo daudzumu dažādu uzturvielu, izmantojot pēc iespējas dažādāka veida pārtikas produktus. Cilvēkam iespējams sevi nodrošināt ar visām tam nepieciešamajām uzturvielām, ēdot pilnvērtīgu, dabīgu un veselīgu pārtiku. Aukstajā sezonā, kad svaigi dārzeņi un augļi ir mazāk pieejami un ir grūtāk tos iekļaut savā ikdienas uzturā, ir liela iespējamība, ka nepietiekoši dažādā uztura vai kādu citu iemeslu dēļ organismā var izveidoties šo uzturvielu deficīts. To iespējams risināt, ja uzturs tiek papildināts ar imunitāti stiprinošiem vitamīniem un minerālvielām, kas tiek lietoti jau laikus, lai organisms spētu pats radīt tam nepieciešamās uzturvielu rezerves. 

Kā zināt, kad ir labākais no laikiem, lai stiprinātu savu imunitāti? 

Imunitāte mēdz pavājināties ne tikai nepietiekama uzturvielu un vitamīnu apjoma uzņemšanas dēļ, bet arī nesabalansētu diētu, ļoti ātra svara samazināšanās, pārmērīgas alkohola lietošanas, cigarešu smēķēšanas vai pat gaisa piesārņojuma dēļ. Tāpat kā viss iepriekš minētais, tā imunitāti spēj novājināt arī ilgstošs stress, ilgstošs fiziskais vai garīgais darbs, nogurums un pilnvērtīga miega trūkums. 

Ir svarīgi uzturā izmantot dažādus imunitāti stiprinošus uztura bagātinātājus, kas izvēlēti atbilstoši ķermeņa vajadzībām. Ja ilgstoši tiek izjusts nogurums, vājums, izteikts jūtīgums pret apkārtējo vidi vai biežāk novērojama saslimšana, saaukstēšanās, tad tas var liecināt, ka jau ilgstoši imunitāte ir tikusi nevis stiprināta, bet pretēji- pavājināta. 

Kuros diennakts laikos ieteicams lietot uztura bagātinātājus un kā tos ieteicams kombinēt? 

Lai maksimāli izmantotu izvēlēto vitamīnu un uztura bagātinātāju bagātīgo saturu un lai tie labāk uzsūktos organismā, ieteicams katru no tiem lietot tiem atbilstošajā diennakts laikā. Svarīgi arī ir pievērst uzmanību vitamīnu kombinācijām, kas tiek lietotas, jo ​​tam var būt liela nozīme ne tikai imunitātes stiprināšanā, bet tas var ietekmēt arī uzņemto uzturvielu uzsūkšanos. 

RĪTS 

  • D vitamīns – ir svarīgs kaulu veselības nodrošināšanai, imunitātes stiprināšanai. Tā lietošana samazina sirds slimību, diabēta un noteiktu vēža paveidu rašanās risku. D vitamīns vislabāk organismā uzsūcas, ja tiek lietots kopā ar pārtiku, īpaši tauku klātbūtnē. 
  • Dzelzs – samazināts dzelzs līmenis var radīt noguruma sajūtu un graut nostiprināto imūnsistēmu. To tiek rekomendēts lietot tukšā dūšā. Ieteicams dzelzi saturošus uztura bagātinātājus nelietot kopā ar tēju, kafiju vai kalciju, jo šie produkti negatīvi var ietekmēt dzelzs uzsūkšanos apjomu un ātrumu. 
  • C vitamīns – nodrošina normālu imūnsistēmas darbību un veicina enerģētiskos procesus organismā. C vitamīns organismā saglabājas tikai dažas stundas pēc tā lietošanas, tāpēc tiek rekomendēts sadalīt izvēlēto vitamīna devu visas dienas garumā. 
  • B grupas vitamīni – tie palīdz nodrošināt nepieciešamo enerģijas vielmaiņu ķermenī, atbild par atbilstošas nervu sistēmas darbību un palīdz samazināt nogurumu. 
  • E vitamīns – ieteicams lietot spēcīgas un veselīgas sirds un asinsvadu sistēmas uzturēšanai. Vislabāk E vitamīns uzsūcas, ja tas uzturā tiek uzņemts kopā ar taukiem, taukus saturošiem produktiem, piemēram, jogurtu, pienu, riekstiem vai avokado. 

PĒCPUSDIENA 

  • Koenzīms Q10 – veicina šūnās notiekošo enerģētisko procesu veicināšanu un palielina fizisko izturību. Arī šo produktu ieteicams lietot kopā ar taukus saturošu pārtiku, lai tas labāk uzsūktos.
  • Cinks – veicina normālu imūnsistēmas, auglības un reproduktīvās sistēmas darbību. Cinks lielā daudzumā atrodams ar olbaltumvielām bagātos pārtikas produktos, piemēram, zivīs, jūras veltēs, riekstos un sēklās. Ieteicams cinku nelietot tukšā dūšā vai kopā ar kalciju vai dzelzi.
  • Jods – organismā ir atbildīgs par vairogdziedzerī esošo hormonu ražošanas procesiem un ādas veselību. Visizplatītākie avoti, kuros atrodams jods, ir jūras kāposti, garneles, mencu aknas un piens.

VAKARS 

  • Kalcijs – no visiem vitamīniem visbiežāk tiek saistīts ar kaulu un zobu veselību, taču tam ir arī svarīga loma asins recēšanas nodrošināšanā, palīdzot muskuļiem saraušanās procesos. Vitamīns organismā tiek izmantots arī, lai nodrošinātu normālu sirds ritmu, to regulētu, un tas piedalās arī normālas nervu darbības nodrošināšanā. Produktos vislielākais kalcija daudzums ir atrodams piena produktos, piemēram, sierā, pienā un jogurtā, kā arī dažādos dārzeņos, piemēram, brokoļos un lapu kāpostos un zivīs, kurām ir mīkstas, ēdamas asakas, piemēram, sardīnēs un konservētā lasī.
  • K vitamīns – ir atbildīgs par asins recēšanas procesiem, palīdz brūču dzīšanas procesos un tiek izmantots, lai uzturētu kaulu veselību. Vislielāko daudzumu šī vitamīna daudzumu satur brokoļi, kāposti, spināti, pētersīļi un augu eļļas.
  • Zivju eļļa – satur neaizstājamās omega-3 taukskābes, kas nepieciešamas normālai smadzeņu darbībai, sirds un acu veselībai, kā arī augšanas un attīstības nodrošināšanai organismā. Tā kā omega-3 taukskābes organisms nespēj pats saražot, tad tās uzturā uzņemamas tikai ar pārtikas produktiem vai uztura bagātinātājiem.

NAKTS 

  • Magnijs – ir atbildīgs par veseliem kauliem un zobiem. Par produktiem, kas uzskatāmi par ar magniju bagātākajiem tiek uzskatīti pākšaugi, rieksti, sēklas, pilngraudu produkti, zaļie lapu dārzeņi, kā arī piens un jogurts. Tas veicina ķermenī atslābinošas sajūtas, tādēļ to ieteicams lietot naktī, lai nerastos miegainums diennakts aktīvajā laikā. Magnijs ir nozīmīgs mikroelements, kas spēj nodrošināt kvalitatīvu miegu.

Ir nozīmīgi ņemt vērā, ka imunitāte ir jānostiprina ne tikai ar uzturu un uztura bagātinātajiem, bet ieteicams to stiprināt arī dabiskā veidā, piemēram, katru dienu pavadīt vismaz 30–60 minūtes svaigā gaisā, vingrot un neuzturēties piesmakušās telpās, bet tās regulāri vēdināt. Tiek rekomendēts miegam atvēlēt vismaz 7-8 stundas diennaktī. Protams, ļoti svarīgi ir arī ēst gan veselīgi, gan sabalansēti un lietot uzturā pārtikas produktus, kas ir ar minerālvielām un uzturvielām visbagātākie. Tie ir pārtikas produkti, kuros ir daudz vitamīnu un mikroelementu, kā, piemēram, avokado, burkāni, bietes, brokoļi, artišoki, briseles kāposti, saldie kartupeļi, lielākā daļa pākšaugu, olbaltumvielām bagāti pārtikas produkti un augļi.

Atstāt komentāru

Komentāri pie raksta parādīsies tikai pēc apstiprinājuma

* Noteikti aizpildi