Septiņi mīti par sporta uzturu

1. mīts: sporta uzturs vajadzīgs tikai tiem, kuri profesionāli “pumpē” muskuļus
Patiešām, pirmie enerģētisko piedevu lietotāji bija profesionālie sportisti. Tomēr šis uzturs nebija paredzēts tikai “pumpētājiem”, bet gan visiem, kam ir jāpanes lielas fiziskas slodzes - krāvējiem, ogļračiem, fermeriem. Ja cilvēks visu dienu laukā ar, cilā stieni vai skrien simtmetru distanci, viņam dienā jāpatērē vairāk nekā 5 000 kkal. Salīdzinājumam, piemēram, 1 kg gaļas – tas ir “tikai” 1 700-2 000 kkal, 1 kg biezputras – tik tikko 3 000 kkal.

Iedomājieties, cik daudz ēdiena vajadzētu apēst katru dienu un cik ilgā laikā tas tiktu sagremots. Un vai ir reāli ar tik pilnu vēderu art/cilāt/skriet? Un tāpēc zinātnieki ir izgudrojuši veidu, kā no parastiem produktiem “izspiest” koncentrātus. Viena 100-gramu deva var saturēt līdz 800 kkal, pie kam organisms to acumirklī absorbē.

Tas tā tiešām ir, ja mēs runājam par ogļhidrātu-olbaltumvielu maisījumiem – to kaloritāte ir ļoti augsta. Bet jau sen ir radīti arī vienkārši olbaltumvielu (proteīna) produkti, kuri ir nepieciešami gandrīz visiem. Tas tāpēc, ka viss mūsu organisms sastāv no “ķieģelīšiem” - aminoskābēm. Šie “ķieģelīši” mums ir pastāvīgi jāatjauno. Bet kur tos ņemt? No ēdiena, protams!

Tikai pašreiz produkti gan mums ir tādi, ka vajadzīgo “ķieģelīšu” bieži vien nepietiek. Un pie tā vainīgas ir pārstrādāšanas tehnoloģijas. Bet tās diētas, ko ir iecienījuši slaida vidukļa piekritēji, vispār liek aizmirst par pareizu aminoskābju, vitamīnu un minerālu sabalansēšanu. Proteīna kokteilī aminoskābes ir sabalansētas, arī vitamīni un minerāli ir pievienoti vajadzīgajās proporcijās, un arī kaloriju daudzums ir tā nekas – 100-200 kkal vienā devā. Tie neaizvieto pierasto ēdienu, bet gan prasmīgi to papaildina.

2. mīts: nav jēgas pirkt pazīstamas firmas zīmes produktus, jo sastāvs visur ir vienāds
Tikai pazīstamas firmas zīmes garantē savas produkcijas kvalitāti. Nezināmi ražotāji uz etiķetes var uzrakstīt jebko (norakstot no saviem lielbudžeta konkurentiem), bet kārbā iebērt olu pulveri vai sauso pienu. No šāda maisījuma jūs neparasta mundruma vietā iegūsiet tikai kuņģa gremošanas traucējumus.

Pat ja esat atraduši pareizu, bet lētu produktu, negaidiet, ka tas jūs iepriecinās ar labu garšu un smaržu. Kokteili bieži vien ir grūti samaisīt līdz viegli sagremojamai kondīcijai, tajā peld smaržvielu un krāsvielu pārslas, savukārt lēta batoniņa garša atgādina gumiju. Nepavisam ne tas, kas, piemēram, Multipower batoniņi, kurus ražo ar divdesmit četrām dažādām garšām – ne katra šokolādes fabrika var lepoties ar tādu asortimentu. Pie tam katrs paveids tiek pārbaudīts 5 gadus, iekams tas nonāk pārdošanā.

3. mīts: lietojot “ķīmiju”, sākumā muskuļi izaug, bet vēlāk sākas veselības problēmas
“Ķīmija”, kuru lietojot aug muskuļi, bet vēlāk noārdās aknas – tie ir aizliegtie farmokoloģiskie preparāti. Piemēram, bēdīgi slavenie anaboliskie steroīdi – mākslīgie hormoni. Savukārt sporta uzturs – tie ir produkti, pie kuriem esam pieraduši, tikai tie ir pārstrādāti vieglāk lietojamā formā. Ja jūs speciāli netrenēsieties “uz masu”, tad liekus muskuļus velti gaidīt.

Starp citu, par “ķīmiju”: vai zinat, cik daudz vitāli svarīgu minerālvielu un mikroelementu (kalcijs, kālijs, fosfors) pamet organismu ar sviedriem? Daudz vairāk, nekā varat atļauties! Papildināt to deficītu arī palīdzēs sporta kokteilis.

4. mīts: šādi produkti satur kaitīgus nenaturālus komponentus
Klubu Orange Fitness un City Fitness tīkla fitnesa bāru menedžere Jana Plohih apgalvo, ka visas sporta kokteiļa sastāvdaļas ir dabīgas vielas. Izejmateriāls - parastais piens un olas. Tos pārstrādā tā, ka no katra produkta paliek pāri tikai pats vajadzīgākais un vērtīgākais. Šī metode ļauj vienā kokteilī (batoniņā vai ampulā) savākt visas vajadzīgās vielas līdzīgi kā bērnu uzturā. Absorbēšanās ātruma čempions – tās, protams, ir ampulas (nebaidieties, tām nav nekā kopēja ar medicīniskajām ampulām, kas domātas injekcijām – tās vienkārši ir mazas miniatūras pudelītes). To saturs uzsūcas kuņģī acumirklī.

5. mīts: rezultātus var sasniegt arī nelietojot sporta uzturu
Protams, ka var, bet tas ir nesalīdzināmi grūtāk. Lūk, ko saka Mihails Višņakovs, kluba City Fitness (Dinamo Fitness) trenažieru zāles instruktors: “Tiem, kuri trenējas, lai palielinātu spēkus un muskuļu apjomu, nāksies nepārtraukti ēst visdažādāko ēdienu. Kuņģis nogurst, vajadzīgās vielas ne vienmēr labi uzsūcas, un, ja kaut nedaudz pāršausit pāri par mēru, tūlīt pat iegūsiet liekus taukus, ar ko pēc tam nāksies ilgi cīnīties. Savukārt, ja gribēsiet notievēt, jums nāksies burtiski ar gramiem mērīt vajadzīgās olbaltumvielu un ogļhidrātu devas, jo citādi izjutīsiet pastāvīgu vājumu, sabojāsies āda, kauli kļūs trausli. Sporta uzturs viegli paglābs jūs no šādām problēmām: tajā jau ir savākts viss vajadzīgais. Tāpēc treniņos var novērot acīmredzamu starpību starp tiem, kuri dzer vai kuri nedzer kokteiļus – “nedzerošie” ir vājāki, viņi ātrāk nogurst”.

6. mīts: sporta uzturs – tas ir lieks apgrūtinājums, jo nāksies ēst pa stundām
Ēst pa stundām vajadzēs tikai tiem, kuri nodarbojas ar kultūrismu vai sacensību fitnesu. Viņiem ēšana – tā ir rituāla nodarbe. Pārējiem nav jāraizējas – lai iedzertu kokteili, diennakts stundai nav nekādas nozīmes.

Uztura lietošanas noteikumi ir ļoti vienkārši. Olbaltuma-ogļhidrātu kokteiļus dzer 20-30 minūtes pirms nodarbību sākuma, proteīna – tūlīt pēc to beigām. Lai cīnītos ar lieko svaru, ir derīgi lietot produktus ar L-karnitīnu treniņa laikā un pēc treniņa.

7. mīts: ēst “sportiski” var arī mājās
Protams, ka var, tikai tad arī trenēsieties mājās. Citādi nāksies ēdienu vest sev līdzi uz klubu – jo tas ir jāiedzer 15 minūtes pirms vai tūlīt pēc treniņa. Ja ņemtu līdzi pulveri, tad tas ar kaut ko būs jāatšķaida, tātad, jāņem līdzi piens vai sula un šeikeris. Iepriekš sagatavots kokteilis var izlīt, un to arī nedrīkst uzglabāt ilgāk par 2-3 stundām.

Bez tam, turēt mājās spaini ar enerģētisko dzērienu ir jēga tiem sportistiem, kuri to lieto 3 reizes dienā. Bet pārējiem ir vajadzīgs lietot sākot no 2-3 (sievietēm) līdz 5-6 (vīriešiem) devām nedēļā. Vai ir vērts tā dēļ uzsākt “pašapgādāšanas” epopeju? Daudz ērtāk ir uzņemt savu devu jaukā kompānijā fitnesa bārā. Šeit jums piedāvās desmit – no šokolādes līdz ananāsu - dažādas garšas, un arī traukus aiz sevis nevajadzēs mazgāt.

Atstāt komentāru

Komentāri pie raksta parādīsies tikai pēc apstiprinājuma

* Noteikti aizpildi