Septiņi mīti par sporta uzturu

1. mīts: sporta uzturs vajadzīgs tikai tiem, kuriem svarīgi audzēt muskuļu masu
Patiešām, pirmie enerģētisko piedevu lietotāji bija profesionālie sportisti. Tomēr šis uzturs nebija paredzēts tikai muskuļu “pumpētājiem”, bet gan visiem, kam ir jāpanes lielas fiziskas slodzes – krāvējiem, ogļračiem, fermeriem. Ja cilvēks visu dienu veic smagus lauksaimniecības darbus, cilā svara stieņus vai skrien simts metru distances, viņam dienā jāpatērē vairāk nekā 5000 kcal. Lai jūs saprastu, lūk, piemēram, 1 kg gaļas – tas ir “tikai” 1700-2000 kcal, 1 kg biezputras – knapi 3000 kcal.


Iedomājieties, cik daudz ēdiena vajadzētu apēst katru dienu un cik ilgā laikā tas tiktu sagremots, lai uzņemtu nepieciešamo barības vielu daudzumu. Turklāt, vai ir reāli ar tik pilnu vēderu smagi strādāt, cilāt svarus, skriet? Tāpēc zinātnieki ir izgudrojuši veidu, kā no parastiem produktiem “izspiest” koncentrātus. Viena 100 gramu šo produktu deva var saturēt līdz 800 kcal, turklāt organisms to acumirklī absorbē.

Tas tā tiešām ir, ja mēs runājam par ogļhidrātu-olbaltumvielu maisījumiem – to kaloritāte ir ļoti augsta. Taču jau sen ir radīti arī vienkārši olbaltumvielu (proteīna) produkti, kuri ir nepieciešami gandrīz visiem. Tas tāpēc, ka viss mūsu organisms sastāv no “ķieģelīšiem”  aminoskābēm. Šie “ķieģelīši” mums ir pastāvīgi jāatjauno. Bet kur tos ņemt? Protams, ka no ēdiena!

Problēma ir tajā, ka mums pieejamie produkti ne vienmēr satur vajadzīgo “ķieģelīšu” daudzumu  bieži vien to nepietiek, un tajā vainīgas ir pārstrādāšanas tehnoloģijas. Bet tās diētas, ko ir iecienījuši slaida vidukļa piekritēji, vispār liek aizmirst par pareizu aminoskābju, vitamīnu un minerālu sabalansēšanu. Proteīna kokteilī aminoskābes ir sabalansētas, arī vitamīni un minerāli ir pievienoti vajadzīgajās proporcijās, un arī kaloriju daudzums ir tā nekas – 100-200 kcal vienā devā. Tie neaizvieto ierasto ēdienu, bet gan prasmīgi to papildina.

2. mīts: nav jēgas pirkt pazīstamas firmas zīmes produktus, jo sastāvs visur ir vienāds
Tikai pazīstamas firmas zīmes garantē savas produkcijas kvalitāti. Nezināmi ražotāji uz etiķetes var uzrakstīt jebko (gluži vienkārši nokopējot informāciju no saviem lielbudžeta konkurentiem), bet kārbā iebērt olu pulveri vai sauso pienu. No šāda maisījuma jūs mundruma un pilnvērtīgas piedevas vietā iegūsiet tikai gremošanas sistēmas traucējumus.
Pat tad, ja esat atraduši pareizu, bet lētu produktu, negaidiet, ka tas jūs iepriecinās ar labu garšu un/vai smaržu. Kokteili bieži vien ir grūti samaisīt līdz viegli sagremojamai konsistencei, jo tajā peld smaržvielu un krāsvielu pārslas, savukārt lēta batoniņa garša vienkārši atgādina gumiju.

3. mīts: lietojot “ķīmiju”, sākumā muskuļi izaug, bet vēlāk sākas veselības problēmas
“Ķīmija”, kuru lietojot aug muskuļi, bet vēlāk noārdās aknas – tie ir aizliegtie farmakoloģiskie preparāti, piemēram, bēdīgi slavenie anaboliskie steroīdi jeb mākslīgie hormoni. Savukārt sporta uzturs – tie ir produkti, kuriem mūsu organisms ikdienā ir pieradis, tikai tie ir pārstrādāti vieglāk lietojamā formā. Ja jūs speciāli netrenēsieties muskuļu masas palielināšanai, tad liekus muskuļus šeit velti gaidīt.

Starp citu, par sporta uzturu runājot: vai zināt, cik daudz vitāli svarīgu minerālvielu un mikroelementu (kalcijs, kālijs, fosfors) pamet organismu līdz ar sviedriem? Daudz vairāk, nekā varat atļauties! Papildināt to deficītu arī palīdzēs sporta uztura kokteilis.



4. mīts: šādi produkti satur kaitīgus, nedabīgus komponentus
Liela problēma ir tajā, ka cilvēki nemēdz lasīt to, kas atrodams uz sporta uztura etiķetes, bet vēl lielāka problēma ir tā, ka parastie iedzīvotāji gluži vienkārši neizprot sastāvā esošo ķīmisko elementu nosaukumus. Tā nebūt nav, ka sporta uzturā ietilpst tikai un vienīgi kaitīgas vielas, kur nav ne grama dabīgo sastāvdaļu. Ja jūs esat nolēmuši iegādāties konkrētu sporta uzturu, noteikti vienmēr konsultējieties ar pārdevēju, ražotāju vai izplatītāju, šādi uzzinot, kurš no produktiem jums ir vispiemērotākais, kurš spēs sniegt vēlamos rezultātus un uzlabot tos. Tāpat ir vērtīgi palasīt atsauksmes par zīmolu un tā piedāvātajiem produktiem.

5. mīts: rezultātus var sasniegt arī nelietojot sporta uzturu
Protams, ka var, bet tas ir nesalīdzināmi grūtāk. Lūk, ko saka Mihails Višņakovs, kluba City Fitness (Dinamo Fitness) trenažieru zāles instruktors: “Tiem, kuri trenējas, lai palielinātu spēkus un muskuļu apjomu, nāksies nepārtraukti ēst visdažādāko ēdienu. Kuņģis nogurst, vajadzīgās vielas ne vienmēr labi uzsūcas, un, ja kaut nedaudz pāršausit pāri mēram, tūlīt pat iegūsiet liekos taukus, ar kuriem pēc tam nāksies ilgi cīnīties. Savukārt, ja gribēsiet notievēt, jums nāksies burtiski ar gramiem mērīt vajadzīgās olbaltumvielu un ogļhidrātu devas, jo citādi izjutīsiet pastāvīgu vājumu, pasliktināsies ādas stāvoklis, kauli kļūs trausli. Sporta uzturs viegli paglābs jūs no šādām problēmām: tajā jau ir savākts viss vajadzīgais. Tāpēc treniņos var novērot acīmredzamu starpību starp tiem, kuri dzer vai kuri nedzer kokteiļus – tie, kas nelieto sporta uzturu, ir vājāki, viņi ātrāk nogurst”.

6. mīts: sporta uzturs – tas ir lieks apgrūtinājums, jo nāksies ēst pa stundām
Ēst pa stundām vajadzēs tikai tiem, kuri nodarbojas ar kultūrismu vai sacensību fitnesu. Viņiem ēšana ir rituāla nodarbe. Pārējiem nav jāraizējas – lai iedzertu kokteili, diennakts stundai nav nekādas nozīmes.

Uztura lietošanas noteikumi ir ļoti vienkārši. Olbaltuma-ogļhidrātu kokteiļus dzer 20-30 minūtes pirms nodarbību sākuma, proteīna – tūlīt pēc to beigām. Lai cīnītos ar lieko svaru, ir derīgi lietot produktus ar L-karnitīnu treniņa laikā un pēc treniņa.

7. mīts: ēst “sportiski” var arī mājās
Protams, ka var, tikai tad arī trenēsieties mājās. Citādi nāksies ēdienu vest sev līdzi uz klubu, jo šis ēdiens ir jālieto 15 minūtes pirms vai tūlīt pēc treniņa. Ja ņemtu līdzi pulveri, tad tas ar kaut ko būs jāatšķaida, tātad, jāņem līdzi piens vai sula un šeikeris. Iepriekš sagatavots kokteilis var izlīt, un to arī nedrīkst uzglabāt ilgāk par 2-3 stundām.

Bez tam, turēt mājās spaini ar enerģētisko dzērienu ir jēga tiem sportistiem, kuri to lieto 3 reizes dienā. Bet pārējiem ir vajadzīgs lietot, sākot no 2-3 (sievietēm) līdz 5-6 (vīriešiem) devām nedēļā. Vai ir vērts tā dēļ uzsākt “pašapgādāšanas” epopeju? Tādēļ visērtāk un vieglāk lietojams ir tāds sporta uzturs, kas ir parocīgs, sniedz organismam visas nepieciešamās vielas, turklāt šķiet jums arī garšīgs.

 

Sporta uztura izvēle ir liela, arī Veselības Pasaules piedāvājumā ir plašs sortiments visdažādāko produktu  sākot ar proteīna batoniņiem, beidzot ar ļoti svarīgiem vitamīniem.

Atstāt komentāru

Komentāri pie raksta parādīsies tikai pēc apstiprinājuma

* Noteikti aizpildi